Säkras kunder fortsätter att vara nöjda
För tredje året i rad ökar kundernas betyg på Säkra i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga mätning av hur nöjda kunder branschen har.
– Fantastiskt roligt att Säkras mål med att förbättra kundupplevelsen verkligen märks ute hos våra kunder, tycker Säkras VD Peter Uvelid.
Här om dagen kom Svenskt Kvalitetsindex (SKI) sin årliga studie av försäkringsbranschen. Studien visar att kunderna försäkringsbranschen är mer nöjda i år än i fjol. Säkra får betyget 72,1(71,2) medan förmedlarbranschen generellt får betyget 69 (69,4) på en skala mellan 0-100. Resultatet grundas på 8 000 intervjuer som genomfördes under oktober månad.
Trenden med att Säkra får 0,9 enheter mer nöjda kunder är per år håller fortsatt i sig och att hålla sig över branschgenomsnittet ser Säkra AB:s VD Peter Uvelid som naturligt:
– Av de fem områden som vägs in för att fastställa vad som gör kunder nöjda – image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet – känns som om vi ligger helt i fas med vad kunderna efterfrågar.
SKI menar branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund.
– För att nå 75 i betyg kommer Säkra fortsätta att erbjuda en personlig och lokal service kompletterad med en ökad möjlighet till digitalt gränssnitt till Säkras råd och erbjudande, fortsätter Peter Uvelid.
SKI har under de senaste åren noterat att kunder inte tycks byta leverantörer i så stor utsträckning som man tidigare har noterat, utan istället skaffar sig olika leverantörer. Antalet kunder med bara en leverantör minskar betydligt.
– Vår ambition är att kunna stärka kunderna på de områden där de behöver oss. Kunderna har idag stor egen kunskap. Vårt samarbete kan därför lyftas till en högre nivå, vilket är jättespännande utveckling, avslutar Peter Uvelid.
För ytterligare information kontakta
Peter Uvelid
VD, Säkra AB
0768-30 20 17
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.